
Marek Trizuljak (nar. 1953) je olomoucké kulturní veřejnosti známý už řadu let. Zejména po r. 1990 začal viditelněji působit na výtvarné scéně samostatnou prezentací tvorby, účastí na společných výstavách a organizátorskými aktivitami. Přes dvě desetiletí se podílel, společně s dalšími členy UVUO, na náplni výstavního programu dřívější Galerie G (nyní Galerie města Olomouce) a na realizaci mezinárodních uměleckých projektů, v jejichž rámci byla tvorba olomouckých umělců pravidelně prezentována v zahraničí. Byl např. kurátorem výstavy v Calgary, pod názvem Roots and Sensibility, na níž představilo v Kanadě svoji tvorbu 17 členů UVUO nebo výstavy v Pitiglianu na jihu Toskánska, která byla prezentací tvorby více než třiceti autorů z Olomouce a střední Moravy. Společně s italskými partnery realizoval širší mnohaletý projekt Město, v jehož rámci se uskutečnilo na desítku výstav v Itálii a České republice. V organizačním tandemu s malířem Davidem Dvorským realizoval v Káhiře výstavu z tvorby olomouckých umělců pod názvem Silent Way. V období let 2010-2014 byl Trizuljak za českou stranu, jako zástupce Unie výtvarných umělců Olomoucka kurátorem dvou větších mezinárodních projektů (Arts & Culture a Comunicating Art) zapojujících do spolupráce zejména mladé umělce, z více než desítky evropských zemí. Přibližně od roku 2014 se M. Trizuljak více soustřeďuje na prezentaci vlastní tvorby, uskutečnil několik samostatných výstav a pravidelně také vystavuje ve dvojici společně se svojí manželkou Miroslavou Trizuljakovou. Zároveň se však účastní, doma i v zahraničí, na profilových výstavách Unie výtvarných umělců Olomoucka a brněnského Sdružení Q, jako člen obou spolků.
U příležitosti svého půlkulatého jubilea připravil Marek Trizuljak výstavu z novější tvorby, která se zaměřuje na kresbu, fotografii a skleněnou plastiku.
V Galerii města Olomouce budou k vidění výtvarné objekty z masivního taveného skla, zvětšeniny fotografií reprodukované digitálním tiskem a velkoformátové „kresby“ na papíru tvořené kombinací technik frotáže, dekalku a úsporných kresebných nebo malířských vstupů.
Fotografie, většinou z nedávného období (2017-2018), vycházejí z koncepce deníkových záznamů, jimž se autor věnuje systematicky už řadu let. Trizuljakův fotografický deník je o něco více reminiscencí malířské tvorby, než výhradně fotografií jako takovou. Z denně vídaných a snímaných detailů domácího prostředí (zejména oken) jsou abstrahovány kompozice, v nichž jako výrazový prvek převažují struktury a barevné harmonie, které jsou zdůrazněny zvětšením při digitálním tisku. Souběžně s estetickými kvalitami materiálu se autor ve svých skleněných objektech věnuje také experimentu s akustickými možnostmi. Vytváří znějící sochy, zvonící stély a „skleněné harfy“, které úspěšně vyzkoušel při spolupráci s renomovanými hudebníky a hudebními performery (např. Michal Rataj, Ivo Medek a členové Ensemble MARIJAN)
Spojující myšlenka výstavy je vyjádřena názvem DOPISY. Je to metafora autorovy osobní zkušenosti s pozorováním a zobrazováním věcí kolem sebe. Každá z pozorovaných věcí nebo scenérií a zážitků je „zprávou“ a tedy svého druhu „osobním dopisem“, který má jedné straně svého tvůrce - „pisatele“ a na druhé straně adresáta či adresáty.
V analogii pak i jednotlivá díla vytvořená výtvarníkem mohou být „odleskem zahlédnutého odlesku“ nebo „zprávou o zprávě“ a zároveň „osobním dopisem“.
Slavnostní vernisáž se uskuteční ve středu 4. července 2018 od 17.00 hod
Za Unii výtvarných umělců Olomoucka výstavu uvede Oldřich Schnabl
Odborné slovo k výstavě: Mgr. Ivo Binder
Hudební vystoupení na vernisáži: Ensemble MARIJAN
Foto: D. Dusík, M. Trizuljak, O. Schnabl, Z. Vacek, J. Kraváček, P. Hogel