Stručná historie Kabinetu grafiky
V létech 1963 - 1964
proběhla rekonstrukce jednoho z nejvýznamnějších olomouckých měšťanských domů
na tehdejším náměstí' Rudé armády 7, z řady těch, kterým se kdysi říkalo Pod
bohatými krámy. Podle návrhu Bedřicha Janíčka měla vyvrcholit otevřením
zazděného podloubí'. K tomu sice nakonec nedošlo, ale mezitím se pozornost
soustředila k prvnímu patru, kde byly v průběhu stavebních prací objeveny
krásné malované záklopové stropy. Jejich velký rozsah vsak vzápětí vyvolal
komplikaci - díky tomu zde totiž nebylo možné adaptovat znovu byty a tak se
vynořila nutnost uvažovat o nové funkci. O rok později byly stropy
restaurovány a 4. října 1966 byla ve dvou nově upravených sálech zahájena první
výstava věnovaná grafickému dílu Giacoma Manzú. Kabinet grafiky, jak byla nová
výstavní síň nazvána, byl upraven podle projektu architektky Anny Volejníkové,
elegantní venkovní poutač a současně logo navrhl František Bělohlávek. Grafický
kabinet se stal vedle někdejšího Domu umění v Hynaisově ulici druhou výstavní
síní olomoucké Galerie výtvarného umění. Jeho asi sto čtverečních metrů
skutečně umožňovalo pořádaní vesměs komorních výstav, soustředěných převážně na
práce na papíře. Ročně se jich tady ve zhruba šestitýdenních cyklech
uskutečňovalo kolem osmi až desíti, takže za ta léta, kdy sloužil galerii, by
jich bylo možné napočítat okolo dvou set. V prvním období plnil především roli
jakéhosi doplňku Domu umění, ale od roku 1976, kdy bylo hlavní sídlo galerie
uzavřeno, kabinet (dobovou hantýrkou přezdívaný „grafák“,
nebo „grafáč“) postupně přebíral roli hlavní
galerijní výstavní síně. Nejen však proto, že galerijní činnost byla postupně
umrtvována - provizorně adaptovaná bývalá kanovnická rezidence ve Wurmově ulici
totiž začala sloužit jako Pamětní síň Bohumíra Dvorského, Vladimíra Navrátila a
Karla Svolinského, představy o rekonstrukci Domu umění nakonec paradoxně
vyústily v jeho demolici - ale i proto, že jeho komornost, ba bez nadsázky
řečeno genius loci samy o sobě
vylučovaly pořádaní tehdy tak oblíbených oslavných akcí. Nakonec tedy galerie
vystavovala pouze tady. To trvalo až do roku 1993, kdy nástupce galerie -
Muzeum umění - otevřelo pro veřejnost první část čerstvě adaptované budovy v
Denisově ulici. Poslední muzejní výstava v Kabinetu grafiky - retrospektiva
grafického díla Bohuslava Reynka - tak proběhla od 14. ledna do 25. února 1993.
Jeden z prvních výstavních prostorů v nové budově byl také na památku starého „grafáku“ nazván Kabinetem. Tím se mohla historie půvabné
výstavní síně na opět již Dolním náměstí 7 uzavřít. Pracovníci Muzea umění však
nechtěli dopustit její zánik, a tak nakonec došlo k dohodě mezi muzeem, městem
jako majitelem domu a olomouckou odbočkou Unie výtvarných umělců: muzeum předalo
kabinet včetně kompletního vnitřního vybavení Unii výtvarných umělců Olomoucka.
Vedle citových vazeb k tomuto prostoru v tom sehrála roli i snaha alespoň
dílčím způsobem vynahradit olomouckým výtvarným umělcům křivdu, která se jim
stala po roce 1948, kdy byl jejich Dům umění zabaven státem a předán právě
olomoucké galerii. Zatím poslední vztah mezi pracovníky muzea a členy Unie v
otázce kabinetu souvisí s komunálním volebním obdobím let 1994 - 1998, kdy se
podařilo prosadit myšlenku, aby veškeré výtvarné výstavní síně v Olomouci,
působící v městských objektech, platily pouze symbolické korunové roční nájemné
a nebyly tak vystavovány nebezpečí (které se mezitím vynořilo také u Kabinetu
grafiky), že budou převedeny do jiné, především komerční sféry.
Prof.PhDr. Pavel
Zatloukal
Muzeum
umění Olomouc